Iskolakerti tanulmányút, 2024. okt. 3-5.
Iskolakerti fenntarthatóságra nevelési jó gyakorlat tanulmányút és határon átívelő közös továbbképzés pedagógusoknak
HUSK/2301/3.2/031/P55 azonosító számú projekt, Interreg Kisprojekt Alap VI-A Magyarország-Szlovákia Program
2024. október 2-5. között 36 fővel - szlovákai és magyarországi óvodapedagógusok, tanítók, tanárok és a Barsi Ernő Szakkollégium hallgatói - jártunk be iskolakerti/óvodakerti helyszíneket Győr-Moson-Sopron vármegyében.
Az autóbuszos kirándulás gyülekezője Észak-Komáromban, a Munka Utcai Alapiskola előtt, illetve a csallóközaranyosi Kóczán Mór Alapiskolánál volt. Ha már ott voltunk, megnéztük mindkét iskola kertjét.
Gogola Frigyes tanár úr bemutatja az iskolakertet a Kóczán Mór Alapiskolában
Az első állomás a Széchenyi István Egyetem Apáczai Kar iskolakertje volt, melyben Petzné dr. Tóth Szilvia dékánhelyettes köszöntötte a résztvevőket, majd dr. Halbritter András Albert, a kert megálmodója és kialakítója tartott bejárást, különös tekintettel a csináld-magad, mindenki által elérhető megoldásokra. Ismertette a Fenntarthatósági Témahét lehetőségeit, melyek nyitottak külhoni iskoláknak is. Ezek között a Kert-kóstolgató programelem különösebb helyigény nélkül, akár gyógypedagógiai iskoláknak is segít elindítani az iskolakerti oktatást.
Az Iskolakertekért Alapítvány Terápiás kertek c. kiállítása és iskolakerti termények bemutatója után Kövecsesné dr. Gősi Viktória főigazgató (Módszertani, Digitális és Tanárképzési Főigazgatóság) mutatta be a Kar fenntarthatóságra nevelési tevékenységeit és a LEGO oktatótermet.
A Lego-oktatóteremben
Az Enesei Általános Iskola kertje arra jó példa, hogy a pedagógusok fenntartásra érdemesnek tartották az iskolakertet azokban az évtizedekben is, amikor más kertek sorra szűntek meg, ami megújulva továbbra is szolgálja az enesei gyermekeket, immár a harmadik nemzedéket.
Kissné Eszes Anikó kertvezető kalauzolja a résztvevőket
(Az iskolakerti munka ismertetője: https://enese.hu/dokumentumok/intezmenyek/iskola/oko/eai_bemutatkozas.pdf)
A mosonmagyaróvári szállás elfoglalása és vetéstervhez használt oktatókártyákkal végzett játékos csapatépítő ismerkedés, majd városnézés zárta a napot.
A második nap szakmai programja a mosonmagyaróvári Lurkóvár óvoda kertjével és az óvodások rövid bemutatójával indult.
A Lurkóvár óvoda kertjében
Dunaszigeten a Szigetköz Élményközpont gyógynövénykertje mellett interaktív programokból kaphattunk ízelítőt.
A mosonmagyaróvári Hildegard Óvoda kertjét és játéklehetőségekben gazdag udvarát esőben is érdemes volt bejárni
Az iskolakertek biztonságos kialakítását, ellenőrzését az eső miatt már a szálláson vettük át
Harmadik nap a győri Lepke utcai tagóvodában, a példás szülői segítséggel, az Országos Iskolakert-fejlesztési Programban és a győri Nemzedékek Kertjei projektben létrehozott kertben, Gombár Zsófia és Szalainé Duber Ilona kalauzolásával.
Lovász Éva igazgató és Eckstein Csilla tanító mutatják be a Háry László Általános Iskola Kajárpéci Tagiskolájának változatos környezeti nevelési programjait
A kajárpéci iskolakert 3 óra 5 perc alatt felállított iskolakertje - itt is a szülők, gyermekek és pedagógusok összefogása kellett a rekordhoz
Utolsó állomás a Felpéci Tájház volt, mely hagyományőrző programjainak keretében a régi falusi kertkultúrát is tanítja a látogató óvodai, iskolai csoportoknak.
Géber József ismerteti a kerti programokat
A tanulmányút meghívója (archív): meghivo_iskolakerti_tanulmanyut2.pdf
A projektet, annak eseményeit az Interreg Magyarország-Szlovákia Program Kisprojekt Alapja (https://rdvegtc-spf.eu/kisprojekt-alap/) támogatta 13215 € összeggel (nemzeti hozzájárulás: 3303,75 €). Projektazonosító: HUSK/SPF/2301/3.2/277.