School Garden goes Europe ! - Iskolakerti nemzetközi programhét

CI9E3637.JPGA Széchenyi Egyetem részvételével futó School Garden goes Europe Erasmus+ stratégiai partnerség program fő célkitűzése , hogy minél több gyermek részesülhessen az iskolakert, óvodakert jótékony hatásaiban, az iskolakerti szakértők összefogása, tudásmegosztása révén.

2022. szeptember 8-án a projektpartnerek, a német Weingarteni Pedagógiai Egyetem, az osztrák Vorarlbergi Pedagógiai Egyetem és a Széchenyi István Egyetem, továbbá az Iskolakertekért Alapítvány, mint csatlakozott partner szakértői tartottak nemzetközi képzést, nyári egyetemet hét ország pedagógusainak az Apáczai Karon.

A projektben fejlesztett online tananyagok az iskolakertek működtetéséről és oktatási használatáról kínáltak elmélyülési lehetőséget, a gyakorlati foglalkozásokon az iskolakertek néhány kevéssé ismert lehetőségére hívták fel a résztvevők figyelmét. A hét országból (Ausztria, Csehország, Magyarország, Németország, Románia Szlovákia, Szlovénia) érkező résztvevők összekovácsolására kollégánk, Csillag Attila (Szociális Tanulmányok és Szociológia Tanszék) tartott ismerkedő foglalkozást, melyben kitért az iskolakerti szabályalkotásra, a gyermekek iskolakerthez való érzelmi viszonyulására is.

Prof. Dorothee Benkowitz (Weingarteni Pedagógiai Egyetem), a téma egyik legnagyobb európai szakértője, a projekt vezetője a biológiai sokféleségről, azon belül a tájfajták iskolakerti fenntartásáról, magfogásáról, Prof. Stefan Jarau (Vorarlbergi Pedagógiai Egyetem) pedig iskolakerti zoológiai megfigyelési módszerekről, valamint a zöldségesláda újrahasználatán alapuló ládakertészkedésről tartott bemutatót.

Szelesné Kása Ilona (Eötvös Loránd Általános Iskola), a lakiteleki Színeskert vezetője a festőnövények használatába, munkatársunk, Barabás Renáta (Szakmódszertani Tanszék) pedig a kukoricacsuhéval való kézművességbe vezette be az iskolakerti szakembereket. Svenja Baumgartingerrel (Weingarteni Pedagógiai Egyetem) pedig rejtett élelmiszerekből, - azaz általában már kidobásra ítélt kerti terményekből, mint amilyen a céklalevél,- készíthettek a résztvevők pesztót, fűszersót és más finomságokat. Mátyás Izolda, az Iskolakertekért Alapítvány munkatársa a talajokkal való festésre kínált lehetőséget: ez a foglalkozás kiválóan alkalmas arra, hogy a gyermekek figyelmét felhívja a talajok sokféleségére, megőrzésére.

CI9E3587.JPG

A képzés szervezője, dr. Halbritter András a Kar iskolakertjét, az abban kialakított oktatási elemeket mutatta be, végül a résztvevők közösen elültettek egy szőlőtőkét, emlékül a világ talán elsőként megrendezett nemzetközi iskolakerti képzésének.

A hét többi napján a partnerintézmények szakértői az Iskolakert-hálózat és az Országos Iskolakert-fejlesztési Program hazai iskolakertjei közül látogattak néhány kiemelkedő intézményt, így a mosonmagyaróvári Lurkóvár és Hildegard Óvodák, a Pilisborosjenői Német Nemzetiségi Iskola, a boldogi Berecz Antal Általános Iskola kertjeit. Megismerhettek két olyan kertet is, ahol az iskolakerti tevékenyégek fejlesztő hatásait sérült gyermekek javára használják. A jászberényi Szent István Körúti Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézménbeny (EGYMI), valamint a győri Radó Tibor Általános Iskola és EGYMI-ben  folyó iskolakerti fejlesztő munkába nyerhettünk betekintést. Mosonszentmiklóson, a Szent Miklós Ökocentrumban iskolakerti szüreten vettünk részt, az Enesei Általános Iskolában pedig egy több évtizede működő, az iskola mindennapi működésében, többféle tanórán is használt iskolakertet csodálhattunk meg. A Felpéci Tájház, mely 2020-ban az Év Tájháza címet nyerte el, óvodás és iskolás csoportoknak szervez kertészkedési lehetőségeket a hagyományos paraszti kultúra bemutatásának keretében, így iskolakertként is megmutathatta magát az intézmény. A hét utolsó napján pedig győri iskolakerteket látogattunk a képzett pedagógusok részvételével, melyek közül több Egyetemünk segítségével, a győri Nemzedékek Kertje programban (Győr Megyei Jogú Város programja) valósult meg az elmúlt években.

IMG_20220907_091611.jpg

A Zöld Úti Bölcsődében kialakított mini ágyások világszerte is ritka példáját mutatják be annak, hogy akár kétéves gyermekek számára is értelmes lehetőségeket rejt a kertészkedés, pelenkában is lehet öntözni, hagymát ültetni, a növényekre és gilisztákra rácsodálkozni, a gyermekek érzék- és mozgásszerveit összehangoltan fejleszteni. A Tárogató Óvoda és a Lepke tagóvodája  kertjeiben arra hívtuk fel a figyelmet, hogy az óvodás korban lehet a gyermekek természethez való érzelmi kötődését leginkább fejleszteni, ami a későbbi környezettudatosság alapja is egyben. Gyakorlóiskolánk kertje pedig arra kínált esettanulmányt, hogy helyi erőforrásokra hagyatkozva, költséghatékonyan, kreatívan hogyan lehet természeti környezetet kialakítani egy kis belvárosi területen, a fenntarthatóság szempontjából is hitelesen.

Valamennyi intézményben sokat készültek a külföldi szakértők látogatására: többnyire ez volt az első alkalom, hogy nemzetközi szinten is megmutathatták eredményeiket, jó gyakorlatukat. Ezúton is köszönjük a gazdag programokat, kedves kalauzolásokat!

A programokat kollégáink is szép számmal látogatták, a megvalósításban pedig a Szakmódszertani Tanszék, a Pályázati Iroda, a Pódium Étterem, a dékáni hivatal és a kollégium munkatársaira, rendszergazdánkra, kertjeink előkészítésében pedig gyakorlóiskolás gyermekek és szülők, karbantartóink illetve az Iskolakertekért Alapítvány segítségére támaszkodhattunk.

A fejlesztett tananyag és a műhelymunkákról készült filmek rövidesen elérhetőek lesznek honlapunkon, mely iránt már Amerikából is érdeklődtek!

A rendezvényről több médium is tudósított, köztük a Győrplusz TV.

Események

Beszélgess velem! 2024. November 21. 17:00 - 18:00
Age of Empires I. - Europe and Its Empires 1814-1914 2024. November 22. 00:00 - 2024. November 24. 23:00
Tarek Setti PhD disszertációjának védése 2024. November 27. 11:00 - 12:00
dr. Pfeifer-Tóth Tamara nyilvános védése 2024. November 28. 13:00 - 14:00